Liefs, Tessa

09/01/2018   

 

Stagiare blikt terug bij haar afscheid. Om te blozen. Dankjewel Tessa, het was een eer met je samen te werken!

 
 

Beste Klaas en Monique,

4 september 2017 was de dag dat ik als stagiaire aan de slag mocht bij de Academie voor Beeldvorming. Ik kwam jullie eigenlijk per toeval tegen maar op een ontzettend goed moment. Ik was net terug uit Zuid-Afrika waar ik voor het eerst kennis had gemaakt met een community art project; The Darling Collection. Ik zat in mijn derde jaar van de opleiding Art, Communication and Design en was op zoek naar een stage. Ik was een beetje de weg kwijt in wie ik was als kunstenaar of ontwerper en wat de functie van kunst nu eigenlijk is in onze maatschappij.

Toen ik de visie van de Academie voor Beeldvorming las op jullie website kreeg ik het idee dat jullie het antwoord op deze vraag al wel hadden gevonden. Ik zag jullie als een kunstenaarscollectief die maatschappelijke kwesties aan de kaak stelt en veranderingen in de samenleving zichtbaar maakt door middel van kunst en beeldvorming. Ergens vond ik het ook wel heel utopisch klinken: hoezo kun je de wereld verbeteren door kunst? Jullie hadden mij in ieder geval heel nieuwsgierig gemaakt en daarom belde ik ook direct om jullie een keer te ontmoeten, waar jullie gelukkig voor open stonden.

Deze ontmoeting vond ik heel fijn, er was sprake van wederzijdse interesse. Ik vond jou, Klaas, heel intelligent overkomen en daardoor ook wel ietwat intimiderend. Je weet mensen heel erg te boeien in een gesprek en je bent heel direct. Je mening en intenties zijn altijd helder. Tijdens het gesprek keek ik echt tegen je op: jij had de route al belopen die ik momenteel aan het belopen ben. Je was kritisch maar wel heel vriendelijk. Uit het gesprek bleek dat de Academie voor Beeldvorming enorm maatschappelijk georiënteerd is en altijd op zoek is naar mensen die iets toe kunnen voegen aan de projecten. Jullie manier van werken wordt op deze manier beetje bij beetje steeds bekender bij meerdere mensen en makkelijker toepasbaar.

Het is als buitenstaander best lastig om de werkwijze te begrijpen in het begin en zeker om hier deel van uit te maken. Jullie projecten zijn groot van omvang en doordat jullie heel duurzaam werken is de aanloop van een project vaak lang en gecompliceerd. Connecties en netwerk zijn belangrijk en intensief. Maar als je eenmaal bekend bent met jullie methode brengt het zo veel enthousiasme bij alle participanten. Jullie werkwijze is heel effectief en dat wordt bewezen door eerdere projecten.

Tijdens mijn stage heb ik enorm veel geleerd over mezelf, over de wereld, over de Academie en over mensen. Ik heb mee mogen werken aan hele mooie projecten zoals Camping Kafka en Festival door Elkaar en heb de kans gehad om een week lang les te geven op mijn eigen school, Fontys Hogeschool voor de Kunsten.

Na deze stage concludeer ik dat de Academie voor Beeldvorming een nieuwe manier heeft gecreëerd voor kunstenaars om relevant te zijn voor en in de samenleving. Jullie hebben een bestaansrecht gecreëerd na de verandering van de inrichting van de verzorgingsstaat. Ik ben trots dat ik deel heb mogen zijn van deze beweging en ben vooral blij om te realiseren dat jullie organisatie niet puur economisch gedreven is.

In het begin begreep ik jullie naam nog niet volledig maar nu wel. In elk project krijgen jullie een bestaande beeldvorming rond een maatschappelijke vraag of plek expliciet en dit gebruiken jullie vervolgens als bedding voor de productie van nieuw beeld. Zo brengen jullie beeldvorming in sociaal-maatschappelijke en artistieke zin bij elkaar in een leertraject op locatie. Jullie zijn daardoor ook een ware leerschool voor alle participanten. Als organisatie zijn jullie uniek en ik hoop dat ik nog lang met jullie samen mag werken.

Monique en Klaas, enorm bedankt voor deze leerervaring!

Liefs,
Tessa van der Heijden

Beeld: Mike Harris