Ga naar de inhoud

Zijn vrachtwagenchauffeurs eenzaam? Hoe communiceer je met volwassenen die door een beperking het niveau van een kleuter hebben? Is strippen een kunstvorm? Waarmee stimuleer je mensen om verhalen te vertellen? Malou van Doormaal, Merel Stolker, Mike Harris en Tessa van der Heijden begeleidden studenten kunsteducatie van Fontys Hogeschool voor de Kunsten.

De samenwerking met de Academie voor Beeldvorming vond plaats ter gelegenheid van ‘De Speciale Week’. Deze wordt driemaal per jaar aangeboden. Studenten van het eerste tot en met het vierde jaar worden uitgedaagd om samen te werken, het experiment aan te gaan, met een andere blik naar kunst en kunsteducatie te kijken en  verbinding te maken met sociale vraagstukken en groepen uit de samenleving. Studenten kunsteducatie komen namelijk lang niet meer allemaal voor de klas te staan: veel afstudeerders bouwen een zelfstandige beroepspraktijk op, op de grens van educatie, kunst, publieke vragen en gemeenschapsontwikkeling.

Malou, Merel, Mike en Tessa vertelden over hun eigen praktijk en begeleidden studenten van maandag 27 november tot en met vrijdag 1 december 2017 in verkenningen, methodiek, conceptontwikkeling en veldonderzoek. Met als resultaat uitgewerkte plannen waar studenten in maart 2018 mee aan de slag gaan.

Vooral voor Tessa was dit bijzonder: ze studeert zelf aan de Fontys Hogeschool, loopt op dit moment stage bij de Academie voor Beeldvorming en stond in de Speciale Week opeens als docent voor haar medestudenten.