Ga naar de inhoud
Foto: Lise Sore
Foto: Lise Sore

Wat voor invloed heeft een kunstproject? Schrijver Nanne op ‘t Ende ging in opdracht van Witte Rook op pad in het Liniekwartier in Breda. Studio Linie, een bezorg- en afhaaldienst voor culturele uitwisseling in de wijk, vond plaats in november 2020. Nanne ging vijf maanden later terug.

Malou van Doormaal, onze artistiek leider, was samen met kunstenaar Eef Schoolmeesters betrokken bij de organisatie van dit project van Witte Rook. Hoe stimuleer je contact tussen bewoners en kunstenaars? Wat voor invloed heeft het leven in de wijk op het soort kunst dat gemaakt wordt? Hoe doe je dat in hemelsnaam midden in een lockdown? En hoe zorg je voor sociale en duurzame impact met een tijdelijk project?

Uit het artikel:
‘Ja, ik was als ontwerper best kritisch over het nut van kunst in een wijk als Liniekwartier, waar mensen zich eerder druk maken of ze nog boodschappen kunnen doen aan het eind van de maand. Komt er een stel kunstenaars hun ding doen, die na een paar weken weer weg zijn… Ik heb waardering voor de kunstenaars gekregen, maar of de bewoners er iets mee opschieten, daar ben ik nog niet uit.’

Ik begrijp zijn twijfels. Laten kunstenaars zich niet te veel voor het karretje spannen van woningcorporaties, projectontwikkelaars en gemeentes? ‘Ja, gentrificatie hè,’ zegt Niels Visser; ‘een buurt aantrekkelijker maken met kunst; investeren in groen en de kwaliteit van de woningen. De wijk gaat erop vooruit, hartstikke mooi allemaal, maar ondertussen stijgen de huren en kunnen de mensen die er al hun hele leven wonen het niet meer betalen.’ ‘Maar wat moet je anders?’ vraag ik me af. ‘Alles bij het oude laten, zodat de mensen nog wat langer in goedkope troosteloosheid kunnen leven?’